Az idei évben immár második alkalommal rendezte meg a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége a Környezetvédelmi Adatszolgáltatás 2020 tematikájú konferenciáját. A budapesti Benczúr Hotel látta vendégül a rendezőket és a meghívottakat. Az előadóteremben üres széket csak elvétve láttunk, nagy volt az érdeklődés. Többek között részt vettek a hulladéktermelő és kezelő, a környezetvédelemmel és/vagy kármentesítéssel foglalkozó vállalkozások, szakértők, tanúsítók és az érintett hatóságok képviselői is. A téma az új OKIRKapu bevezetése volt.

 

Legfőbb változások

 

A 2020-as évtől megváltozik a környezetvédelmi adatszolgáltatás módja. Ez becslések szerint éves szinten 22 000 adatszolgáltatót és 80 000 bevallást fog majd érinteni. A korábban éveken keresztül használt ÁNYK programot váltja fel az új OKIRKapu, melynek fejlesztésében a 4iG. Zrt aktívan részt vett. Számtalan dolog ismerős lehet majd, de lényeges eltérések is lesznek. Az oldal használatához Ügyfélkapus hozzáférés szükséges. Az új rendszer január 1-jétől már aktív lesz, a szakhatóságok innentől kezdve már csak az új honlapon keresztül benyújtott adatszolgáltatást (csomagokat) fogadják el.  A jelenleg működő ÁNYK űrlapon keresztül történő adatszolgáltatás viszont csak december 15.-ig elérhető, utána már nem fogad el a hatóság adatszolgáltatást az ÁNYK program használatával ( kivéve a KTJ és KÜJ számok igénylése, amelyeket 2019. december 27.-ig lehet megigényelni). További jelentős változás, hogy az adatszolgáltatásokat a rendszer automatikusan megvizsgálja és amennyiben valamilyen elkerülhető hibát (pl: hiányos adatmezők) észlel a rendszer a felhasználót egyből értesíti. Az adatcsomagokat egészen addig lehet módosítani, amíg a szakterületi hatóságok át nem veszik ellenőrzésre ezeket. A fejlesztők elvárása a rendszerrel kapcsolatban:

  • egyszerűbb munkafolyamat,
  • ügyfél terhek csökkentése
  • ügyintézési idő rövidülése
  • átlátható ügyintézési folyamatok
  • gyorsabb szolgáltatás,
  • integrálható más rendszerekhez.

Az OKIRKapu rendszerbe a fejlesztők sikeresen migrálták a korábbi évek adatszolgáltatásait, így ezek most már megtekinthetőek lesznek az eddigi ÁNYK rendszerrel ellentétben.

 

Pár praktikus tanács az új OKIRKapu használatához

 

  • A honlap bármilyen böngészőből elérhető, viszont arra feltétlenül ügyelni kell, hogy a „vissza” gombot ne nyomjuk meg! Ilyenkor automatikusan kilépünk az aktuális munkafolyamatból.
  • Bár az oldal 10 perc tétlenséget engedélyez, praktikus a „mentés” gombot a lehető legtöbbször használni.
  • Mivel egy weboldalról van szó, ezért előfordulhat, hogy a szerverek időnként túlterhelté vállnak. Ne várjunk az utolsó pillanatig az adatszolgáltatással!
  • Ez szintén vonatkozik a meghatalmazásokra is, lehetőleg minél előbb próbáljuk ezeket is időben elintézni, és ha lehet akkor a Rendelkezési Nyilvántartást (RNY) használjuk a meghatalmazások beszerzéséhez.

Összességében elmondható, hogy az Információs és Technológiai Minisztérium megbízásából készült fejlesztés használatával az adatszolgálatás gyorsabbá és egyszerűbbé válik.

Az Imsys Kft. a fejlesztésben és üzemeltetésben nem vesz részt, ellenben ha bármilyen kérdés merül fel az új Okirkapu használatával kapcsolatban, kérjük az alább található elérhetőségünkön keresztül lépjen velünk kapcsolatba és szakértőink a legjobb tudásuk szerint adnak választ a kérdésükre!

 

imsys@imsys.hu

 

(a kép forrása: https://kszgysz.hu/rendezvenyek/szovetsegi-rendezvenyek/kornyezetvedelmi-adatszolgaltatas-2020)