Az ökocímke rendszert 1992-ben hozták létre (92/880/EEC) azzal a céllal, hogy a termelőket ösztönözzék a környezetbarát termékek gyártására. A védjegyek további célja, hogy a fogyasztók környezet iránti felelősségtudatát erősítse. Az ökocímkék alkalmasak a vállalat környezetvédelmi törekvéseinek kommunikálására a vásárlók felé, míg a vásárlók számára megkönnyíti a tudatos vásárlói döntéseket. A vállalatok környezeti teljesítményének javulása mellett a védjegyek használata gazdasági előnnyel is járhat a címkével megkülönböztetettek számára. Az ökocímkék szabványosított módon közölnek információt egy termék vagy szolgáltatás környezeti szempontból előnyös tulajdonságairól, segítve ezzel a fogyasztók tudatos vásárlását és a vállalkozások zöldebbé tételét.

A védjegyek megszerzése önkéntes, használati joguk pályázat útján nyerhető el. A használati jogot nemzeti vagy regionális szervezetek által irányított minősítési eljárás során ítélik oda az előre felállított, szigorú minősítési feltételrendszernek megfelelő termékek vagy szolgáltatások számára. Amennyiben egy termék elnyeri a használati jogot, a védjegy jelölés formájában jelenik meg a terméken, melyek a termék kedvező környezeti tulajdonságait jelölik.

Európai ökocímke (European Ecolabel)

Az EU Ecolabel csak kiváló teljesítményű, környezetkímélő termékekre kerülhet fel, egy független testület elbírálása alapján. Míg a legtöbb környezeti címke egy-egy szűkebb területre utal, addig az uniós ökocímke a termék teljes életciklusára (a gyártástól az ártalmatlanításig) vonatkozóan igazolja az alacsony környezetterhelést.

A nemzeti ökocímke

A magyar termékminősítő rendszer 1994 óta működik, környezeti védjegyünk a „Zöld cédrus”, melyet azok a termékek viselhetnek, amelyeik a hasonló használati célzatú egyéb termékekkel való összehasonlításban kitűnnek környezetbarát tulajdonságukkal.

A nemzeti környezetbarát termék minősítő rendszer az EU ökocímke mintájára jött létre. A környezetbarát védjegy rendszer az Agrárminisztérium felügyelete alá tartozik.

 

A környezetbarát védjegyek a fogyasztók szemszögéből:

  • A végjegy feltűntetése a terméken garancia arra, hogy életciklus elemzésen alapuló, tudományos tanúsításon esett át a termék, nem csak a gyártó nyilatkozata olvasható a terméken annak környezetbarát voltáról. A címke hiteles tájékoztatást nyújt arról, hogy a termék teljes életciklusa során kisebb környezetterhelést okoz, mint egyéb, azonos funkciójú termékek.
  • Az ökocímkével ellátott termékek egyértelmű információt szolgáltatnak a vevők számára, így könnyen megtalálhatók a legkisebb környezeti terhet jelentő termékek, szolgáltatások. A védjeggyel ellátott termékek vásárlásával a fogyasztók hozzájárulnak a környezet megóvásához.
  • A védjeggyel ellátott termékek vásárlásával a fogyasztók piaci nyomást tudnak gyakorolni a vállalatok környezeti teljesítményére.