A portál a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00023 azonosítószámú, Vízhasználat Információs, Ellenőrzési és Integrált hatósági feladatokat ellátó Keretrendszer (VIZEK) elnevezésű projekt keretében készült, amelyet az alábbi hálózati útvonalon keresztül lehet elérni: https://vizek.vizugy.hu/Portal/. A felületre belépve két lehetőség közül lehet választani: előszűrő-tervezői támogatás, illetve adatgyűjtő-hatósági eljárások opció. Az utóbbira kattintva egyből felajánlja a portál a bejelentkezést a VIZEK alkalmazásba, amelyet Ügyfélkapu-s azonosítás segítségével tehetünk meg. Ezt követően 1 órán keresztül maradhatunk a portálon frissítés nélkül. A frissítést a kijelentkezés ikon alatti számlálóra kattintva lehet megtenni.  A felületen az alábbi menüpontok közül lehet választani: profil (regisztrációs adataim, meghatalmazások, ügyfelek), ügyintézés (új ügy, ügyeim), előminősítés, üzeneteim, illetve a súgó.

Profil

Regisztrációs adataim:

Itt a személyes (nem cég szintű) adatok fognak megjeleni, amelyeket javasolt kiegészíteni, amennyiben hiányosan jelennének meg. A rendszer automatikusan generál egy vizek ügyfél jelet is (VÜJ) a felhasználónak, amely alapján nyilvántartásba kerül.

Meghatalmazások:

Ennél az almenünél lehetőségünk nyílik meghatalmazást kérni, amennyiben valakinek a nevében kívánunk eljárni. Erre két lehetőség adódik: vagy a központi rendelkezés nyilvántartás importálása (RNY keretrendszer) opciót vagy új meghatalmazást választható.

Amennyiben az első (RNY-keretrendszer) lehetőségét választja az ember, akkor a következő lépéseket kell elvégezni:

  1. https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ honlapon be kell jelentkezni– KAÜ belépés
  2. Bal felső sarokban el kell fogadni az ÁFSZ hozzájárulást (be kell pipálni), majd tovább
  3. Új rendelkezés
Alaprendelkezés:

Ki kell tölteni (ennek kitöltése nélkül nem lehet az RNY rendszert használni, továbbá, ha itt az adatokat hibásan adjuk meg, akkor csak személyesen lehet módosítani, valamint fontos, hogy az internetes és telefonos ügyintézést NE tiltsa le!)  (mivel az RNY rendszer használatához ügyfélkapu szükséges, így a személyes adatokat kell megadni, nem cég adatait!)

További választható rendelkezések:

Itt lehetőségünk van az alábbi rendelkezéstípusok közül választani ügymenetünknek megfelelőt:

  • Időszakos értesítésre vonatkozó rendelkezés
  • Azonosítási rendelkezés
  • Általános meghatalmazás
  • Belügyminisztérium
  • Igazságügyi Minisztérium
  • Pécs Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
  • Okmány ügyintézés
  • Fővárosi-és Megyei Kormányhivatalok
  • Budapest Főpolgármesteri Hivatal
  • NKM Áramszolgáltató Zrt.
  • NKM Földgázszolgáltató Zrt.
  • Oktatási Hivatal
  • Budapest Távhőszolgáltató Zrt.
  • Agrárminisztérium
  • Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.
  • Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

Amennyiben vízjogi engedélyeztetés ügymenetet kívánunk majd folytatni, akkor az Általános meghatalmazást indokolt megadni. Amennyiben környezeti azonosítási rendszerben (OKIR) szeretnénk adatokat felvinni, akkor az Agrárminisztérium ikonra kattintva van tudjuk a meghatalmazást elkészíteni.

Alapvetően két lehetőségünk adódik meghatalmazás készítésére:

1. Amennyiben mi magunk leszünk a meghatalmazottak, akkor a ’Meghatalmazást meghatalmazottként hozom létre’ alpontot kell választani. Ekkor mi magunk készítjük el előre a meghatalmazást. A meghatalmazónak ekkor már csak el kell fogadni:

4. Kék sáv –> Rendelkezések fül
5.Szervezet azonosítás (cég, adószám) (be kell pipálni az alatta lévő hozzájárulást)
6.Jóváhagyásra váró rendelkezések

2. Saját részről hozok valaki más számára létre meghatalmazást. Itt a meghatalmazottnak a feladata a ’Jóváhagyásra váró rendelkezések’ menüpont alatt kipipálni a meghatalmazást.

Az RNY keretrendszerben készített meghatalmazás előnyei:

  • csak el kell fogadnia egy pipával az előre kitöltött meghatalmazást
  • az itt megadott általános meghatalmazás minden vízjogi engedélytípusra jól működik, nem kell külön minden engedélyfajtára (létesítési, üzemeltetési) kitölteni
  • nem csak cégszerű, hanem személyes meghatalmazásokat is egyszerűen lehet adni pl.: családtagok számára
  • az általános rendelkezésben, csak a meghatalmazott személyes adatait tartalmazza, így bármely ügymenet során behívható

Amennyiben az második (új meghatalmazást) lehetőségét választja az ember, akkor hasonló metódus szerint lehet elkészíteni a meghatalmazást, mint az RNY rendszerben. A különbség abban lesz, hogy ide szükséges feltölteni egy dokumentumot, amely a meghatalmazás aláírt változata (a szükséges adatok megadása a Súgóban a 61.-63. oldalon kerül felsorolásra).

 

Ügyfelek:

A Meghatalmazások almenüpontban létrehozott ügyfeleket itt lehet megtekinteni. Itt szerkesztésre is lehetőségünk van. Amennyiben hibát jelez a rendszer és csak üres adatlapot mutat, akkor lehetőséget kínál az automatikus hibaküldésre, de az alábbi email címre írva levél formában is jelezhetjük a problémánkat: vizek.uf@ovf.hu.

 

Ügyintézés

 

Új ügy

Itt van lehetőség megadni a ’Vízjogi és Vízvédelmi Hatósági Eljárás’ kapcsolódó ügymeneteket lefolytatni. Az Ügy Típusa alatt a következő főbb pontok kerültek megadásra:

Kérelemre indított eljárás, Engedély módosítás, Engedély visszavonás, Engedély szüneteltetés, Engedélyhez kapcsolódó bejelentések, Hatósági határozat útján történő kijelölések, Engedélyhez kapcsolódó kötelezettségek, Fellebbezés-Kérelemre indított.

Az Ügy tárgyában célszerű megadni az aktuális határozat tárgyában megadott leírást, mivel az azonosítás így egyszerűbb. Amennyiben az Ügy típusa alpontban nem találjuk a számunkra megfelelőt, akkor érdemes itt leírni pl.: Engedély hosszabbítás.

A Tevékenységek alpontnál több opciót is meglehet adni (pl.: Szennyvízelvezetési rendszerek üzemeltetési engedély hosszabbítási kérelme esetében vízhasználat, vízilétesítmény).

Az első oldal kitöltését követően további adatlapok jelennek meg, ezeket is ki kell tölteni.

A kitöltéshez javasolt a gyakori frissítés, amennyiben új adatokat (pl.: meghatalmazás) vittünk be a rendszerbe (kevesebb esetben hoz fel hibaüzeneteket, vagy adathiányt).

Amikor az összes adat kitöltése megtörtént helyesen, akkor a Főmenüben –> Ügyintézés –> Ügyeim menüpontba kell menni. Itt négy ablak lesz látható, ebből a második ablakra (Vízügyi Igazgatósági nyilatkozatok) lesz szükség. Ha nem enged belépni azonnal a második ablakba, akkor hibaüzenet formájában jelezni fogja, hogy milyen adatigényre van szüksége még. Az adatigényt az első ablakba belépve tudjuk pótolni. Ezt követően már szerkeszthetővé válik a második ablak is. Az itt megjelenő felületen további fülek (Alapadatok, Ingatlanok, Objektumok és vízimunkák, Csatolt dokumentumok, Összesítés és beadás, Pontosítások, Vízügyi Igazgatási nyilatkozatok, Fizetési kötelezettségek) mutatják az ügyintézéshez szükséges további információs adatigényt (ami a fentiek alapján részben kitöltve fog megjelenni).

Érdemes használni a Súgót, továbbá a határozatban megadott nevezéktant (elsődlegesen), illetve a vízgazdálkodási törvényben lévő nevezéktant (másodlagosan).

Tippek:

  • Új adat bevitelekor frissíteni
  • Új ügy esetében célszerű az ügyintéző hölggyel felvenni a kapcsolatot, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy milyen tevékenységeknek fog megfelelni (pl.: csapadékvízelvezető -rendszerà vízhasználat, vízilétesítmény). Fontos az elején jól megadni, mert én úgy láttam, hogy utólag ez nem módosítható.  Vagy elölről kell kezdeni a kitöltést.
  • Nem mindig szükséges a felajánlott listából választani (pl.: objektumokà A vizet kibocsátó vízhasználati hely neve)
Ügyeim

Itt meg fog jeleni a nevünkhöz kötött ügyek. Így az új ügyet beadást követően itt le is lehet ellenőrizni. Továbbá itt nyomon tudjuk követni, hogy a futó ügyünk milyen státuszban van, illetve van- e vele további teendő pl.: Igazgatási szolgáltatási díj befizetése.

/ Az elkészült cikk a cég VIZEK Keret Portál használata során szerzett tapasztalata alapján készült, eltérő ügymenet illetve hiba esetén kérjük a VIZEK Portál üzemeltetőjével felvenni a kapcsolatot./