Az AUS 32, ismertebb nevén AdBlue® a karbamid vizes oldata. Kipufogógázhoz adagolható, ezáltal mérsékelve a kibocsátott káros gázok mennyiségét.
Mire jó az AdBlue®?
A dízelmotorok működésük közben a benzinmotoroknál nagyobb mennyiségű kormot juttatnak a levegőbe, valamint a nitrogén-oxid [NOx] kibocsátásuk is jelentős. Ez utóbbi komponens csökkentésére és a 2009-ben életbe lépő Euro 5-ös környezetvédelmi normának való megfelelés jegyében vezették be az AdBlue® adalékanyagot.
Az egyik legfontosabb technológiai megoldás ezzel kapcsolatban az urea-SCR (szelektív katalitikus redukció). Lényege, hogy karbamidoldatot fecskendeznek a kipufogógázba, mely egy speciális katalizátor jelenlétében, több, mint 250°C hőmérsékleten a reakció végtermékeként nitrogént és vízgőzt juttat a levegőbe a káros nitrogén-oxidok helyett.
Az AdBlue® további pozitív környezeti hatásai:
- A nitrogén-oxidokat (NO) legalább 60%-kal csökkenti az Euro 3 osztályhoz képest
- A részecskeszámot legalább 80%-kal csökkenti az Euro 4 osztályhoz viszonyítva
- A CO2 csökkenés akár 7% is lehet
- Környezetbarát. Az AdBlue® összetevői karbamid és víz
- Az SCR rendszer megfelelő működése érdekében fontos a kiváló minőségű AdBlue használata.
Hogyan lehetek biztos a minőségében?
Az AdBlue® megfelelő hőmérsékleti tartományban, bontatlan csomagolással legfeljebb egy évig tárolható, 32,5% karbamidot, és 67,5% ioncserélt vizet tartalmazó, nagy tisztaságú folyadék. Erősen korrodáló hatású, –11 °C-on fagy meg. Emiatt az AdBlue®-tartályból a katalizátorba vezető csövek duplafalúak, ami lehetővé teszi, hogy a hűtőrendszer felfűtse ezeket a csöveket, illetve magát az AdBlue®-tartályt, ha az megfagyott.
A megfelelő minőséget szigorú autóipari normák betartásával érik el a gyártók. Ezt tartalmazza az ISO 22241 szabvány. Az IMSYS Kft. laboratóriuma 2022 tavaszán területbővítési eljárással megszerezte a jogot arra, hogy akkreditált eredményeket közöljön az ISO 22241-2:2019 szabvány mellékletei szerint, ezzel biztosítva, hogy az AUS 32 oldat minden paramétere megfelelő.
A szabványos vizsgálatok megadják:
- a karbamid tartalmat
- a legfőbb szennyező, azaz a biuret tartalmát
- az alkalinitást (egyfajta lúgosságot) ammóniában kifejezve
- az aldehid tartalmat, ami szintén egy lényeges szennyezője lehet a kiindulási karbamidnak
- az oldhatatlan részek mennyiségének meghatározását
- törésmutatót és sűrűséget
- illetve a különböző szennyező elemek és foszfát koncentrációját az oldatokban
Mi történik, ha elfogy?
2021 végén egy viszonylag rövid ideig tartó AdBlue® hiány alakult ki, amely az előrejelzések szerint a bizonytalan energiaipari és gazdasági helyzet miatt akár újra előfordulhat.
Az Euro emissziócsökkentési normák előírják, hogy az AdBlue® folyadék szintjének csökkenése estén a vezetőt figyelmeztetni kell. Az SCR-katalizátor integráns része az OBD-monitorrendszernek (On-Board Diagnostics). Teljes kifogyás esetén a rendszer engedélyezi, hogy eljussunk a következő benzinkútig, azonban a motorteljesítmény részleges elvételével, majd a motorindítás blokkolásával biztosítja a normák betartását. Az AdBlue®-folyadék helyettesítésével (pl. vízzel) sem érdemes próbálkozni, mert az emisszióellenőrző egység ilyen esetben is letiltja a motor indítását. Távol-keleti gyártók ezen rendszer kijátszására kínálnak megoldást a leggyakoribb gyártók motorjaihoz, az OBD2 diagnosztikai aljzatra csatlakoztatható cigarettásdoboz méretű készülék formájában, amely leállítja az adalék befecskendezését és kiiktatja a NOx-szenzorokat, ezzel hatástalanítva a teljes AdBlue®-rendszert. Mivel a nitrogén-oxid felelőssé tehető különféle szív- és légzőszervi megbetegedésekért, azok az üzemeltetők, akik nem használnak AdBlue® adalékanyagot Euro 4-es, 5-ös és 6-os járműveikben, súlyos környezetkárosítást követnek el.
Kövessen minket!